Bewegen in de hitte: zo ga jij goed voorbereid van huis

Het is warm in Nederland. Met temperaturen van ruim 30 graden in heel het land zitten we midden in een hittegolf en is het Nationaal Hitteplan in werking getreden. Wil jij ondanks de hitte evengoed in beweging blijven? Let dan op! Het kan grote risico’s met zich meenemen. Wij helpen je graag een handje, zodat jij goed voorbereid van start kunt gaan.

Sporten in de hitte kan dus risico’s met zich meebrengen. Wanneer je jezelf niet goed verzorgt, onvoldoende drinkt en niet goed voorbereid bent op de warmte kun je bijvoorbeeld last krijgen van kramp, een flauwte, zonnesteek of zelfs een hitteberoerte! Wil je weten hoe je deze vier veelvoorkomende aandoeningen bij hitte kunt behandelen? Lees hier verder.

Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Hoe kun je ervoor zorgen dat jij niet te maken krijgt met één van de veelvoorkomende aandoeningen tijdens jouw trainingsrondje? De belangrijkste tip: ken je grenzen en luister goed naar je lichaam. Pas je tempo en de afstand die je wilt afleggen aan op de warme temperatuur. Bedenk ook goed wanneer je van huis gaat. Vermijd de warmste uren tussen 12 en 3 uur ’s middag en ga bijvoorbeeld vroeg in de ochtend of in de avond als de zon onder gaat op pad. Ga je liever overdag? Kies dan een schaduwrijke plek voor jou training, bijvoorbeeld in het bos.

Stay hydrated! Een heel belangrijk onderdeel van een goede voorbereiding is om ervoor te zorgen dat je voldoende drinkt. Bij kortdurende inspanningen is water drinken een goede manier of jouw vocht weer aan te vullen. Ga je voor een langdurige inspanning? Dan is het naast water drinken ook goed om de verloren mineralen en koolhydraten aan te vullen. Isotone sportdranken zijn hiervoor uitstekend te gebruiken.

Het liefst trek je tijdens een hittegolf je bikini of zwembroek aan. We kunnen je verzekeren: dat is bij de meeste sporten niet heel praktisch. Wat trek je dan wel aan tijdens jouw trainingsrondje op een warme dag? Bescherm ten eerste je gezicht tegen de zon met een petje, goed ventilerende helm of een zonnebril. Fijn voor je ogen, beschermt tegen verbranding én ideaal om zweet in je ogen te voorkomen. Een goed sportshirt voor de warmte is een sneldrogende, vocht afdrijvende en lichte variant. Vind je een shirt met mouwtjes te warm? Dan kun je ook kiezen voor een tanktop of een singlet. Voor de broek raden we je natuurlijk aan om een korte aan te trekken. Je kunt daarbij kiezen voor een strakke, korte tight die het zweet snel afvoert of een losse short die ventileert. Net wat jij lekkerder vindt om in te bewegen! Met een paar dunne sokken is jouw sportoutfit helemaal hitte-proof!

Goed insmeren kun je leren! Sporten in de warmte doe je in een luchtige outfit. Dit betekent dan ook automatisch dat grote delen van jouw huid blootgesteld worden aan de zon. Met temperaturen van 30+ graden ben je zo verbrand. Smeer jezelf dan ook goed in voordat je de deur uit gaat met een goede beschermingsfactor (BF) of Sun Protection Factor (SPF).

Trek jij jouw sportschoenen aan voor een zomers trainingsrondje? Met bovenstaande tips kun jij gerust op pad in de warmte. Wil je nog meer weten over bewegen in de warmte? Lees dan hier meer over fietsenhardlopen en wandelen in de hitte. And last but not least: vergeet niet te genieten van het zonnetje!

Nieuws - Hardlopen Overzicht